Jenna Vierinen

Min utbildning och studielivet efter gymnasiet

Efter att jag tagit studenten våren 2012 flyttade jag till Åbo för att börja studera litteraturvetenskap på Åbo Akademi (ÅA). Jag tyckte väldigt mycket om att skriva och efter att ha insett att journalistikstudier inte riktigt var min grej så valde jag att satsa på litteraturen istället. Dock trivdes jag inte speciellt bra i Åbo så efter ett år sökte jag in till Kulturproducentskap på Arcada istället. Så hösten 2013 gick flyttlasset till Helsingfors och jag började mina studier där.

Nu är jag inne på mitt tredje år av fyra och trivs väldigt bra. Studierna fokuserar väldigt mycket på kulturen i samhället, evenemangsproduktion och producentarbete. Utbildningen är väldigt praktikbaserad och i de flesta kurser har vi projekt. Det vill säga att vi ordnar evenemang och jobbar med evenemang. Förutom det har vi tre praktikperioder. Praktikperioderna ger en väldigt bra insyn i fältet och ger en möjlighet att utvecklas inom det område man är intresserad av. I mitt fall då journalistiken.

Studielivet är en viktig del av studierna och att vara aktiv ger massa erfarenheter. Under 2014 satt jag i Vasa Nations styrelse som kultur- och arkivansvarig och i min egen ämnesförening Kultproducentstudenter r.f. som kassör. Just nu sitter jag i Arcada Studentkår – ASK:s fullmäktige och är ordförande för Liberala Studerandes lokalavdelning i Helsingfors som är Svensk Ungdoms högskolepolitiska förbund. Tack vare dessa har jag lärt mig en hel del om styrelsearbete och att samarbeta med andra. Väldigt nyttiga egenskaper för framtiden.

Jobberfarenheter

Under min gymnasietid började jag frilansa som skribent och skrev för papper.fi och Elevbladet. Det var nog där mitt intresse började. Efter att jag började studera i Helsingfors började jag skriva för Studentbladet. Under mitt första studieår fick jag praktikplats på Vasa stad som kulturassistent och jobbade med bland annat Konstens Natt. Att vara med och ordna ett så stort evenemang var väldigt mäktigt. Hösten efteråt började jag på radio X3M där jag jobbade på webbredaktionen samt med projektet Finlandssvenska hemlisar. Mina tre månader på X3M var en del av en kurs som hette projekthantering och tack vare det fick jag en hel del nya kontakter och kunde utveckla mitt skrivande.

I januari 2015 började jag jobba som redaktionssekreterare på Studentbladet. Det innebär alltså att jag tillsammans med en chefredaktör och grafiker producerar fem papperstidningar på våren och fyra på hösten. Studentbladet riktar sig till finlandssvenska studerande. Vi har fria händer när det kommer till innehållet så det ger verkligen frihet att skiva om det som vi känner är viktigt och intressant. I våras började jag också jobba som evenemangsansvarig på bloggsajten Ratata.fi (där jag också bloggar, https://jenna.ratata.fi). Jag ordnar alltså bloggrelaterade evenemang för våra bloggare och läsare. Förutom det frilansar jag fortfarande en del för bland annat YLE och Astra.

Bloggat har jag gjort egentligen ända sedan jag gick i högstadiet och den har varit en stor del av mitt liv. Jag jobbar aktivt för att vi ska få leva i ett jämställt samhälle och feminism är en stor del av det. Bloggen har också bidragit till många jobbmöjligheter och är en stor del av mitt jobb.

Språk

Språk är något som jag inte varit speciellt bra på. Finska har alltid varit min svaghet och även om jag klarat mig ganska bra med de kunskaper jag har så måste jag dagligen jobba med det. Speciellt i Helsingfors är finska ett måste. Fördelen är då också att när man bor i en så pass finsk stad så lär man sig snabbt.

Framtiden

Jag trivs väldigt bra i Helsingfors och stannar nog kvar här ett tag till. Jag har mitt liv och mitt kontaktnät här, och jobbmöjligheterna är så många fler. Finland trivs jag väldigt bra i, så någon annanstans vill jag nog inte bo. Bloggen är den plattform jag vill jobba vidare med och jag tror absolut att det finns en framtid inom det. Just nu satsar jag på att bli färdig i skolan och jobba med och för sånt som jag brinner för.

Tack Gymnasiet i Petalax!

Gymnasiet i Petalax har gett mig så mycket. Innan jag började gymnasiet var jag egentligen inte alls intresserad av skolan. Men GiP väckte verkligen ett intresse för att lära mig. Modersmål, samhällslära och historia gav mig ett intresse för och kunskap om samhället och journalistiken. Lärarna visste precis hur de  skulle väcka intresse hos eleverna och det är jag så tacksam för. Stämningen i gymnasiet var också väldigt bra och man fick en fin kontakt med lärarna. Projektresorna var dessutom något som gjorde min gymnasietid extra speciell. Under mina år hann jag åka till både Paris och München. Ångrar inte en sekund att jag sökte till Gymnasiet i Petalax.

Jenna Vierinen