Madeleine Nygrund

Min utbildning efter gymnasiet

Jag tog studenten våren 2004 vid Gymnasiet i Petalax. På hösten åkte jag till södra Frankrike för att jobba ett år som au pair. Jag ville uppleva något nytt och träna min franska innan jag började med mina universitetsstudier. Tillbaka i Finland flyttade jag till Helsingfors för att studera journalistik och statskunskap vid Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet, i folkmun Soc&Kom. Jag trivdes väldigt bra på Soc&Kom, med kurserna, studielivet och staden. Jag satt i styrelsen för Studentorganisationen och var även internationell tutor och tog hand om utbyteselever som kom till Soc&Kom. Frankrike lockade än en gång, och jag tillbringade ett år som Erasmus-utbyteselev i Strasbourg. Jag studerade statskunskap på franska vid Institut d’Etudes Politiques (Sciences Po). Efter slutförd politices kandidatexamen vid Soc&Kom bodde jag ett år i Stockholm, där jag gjorde praktik på Finlands kulturinstitut. Sen återvände jag till Helsingfors för att läsa ett engelskspråkigt mastersprogram i European Studies vid Helsingfors universitet.  Jag blev klar politices magister/Master of Social Sciences våren 2012.

Mina jobberfarenheter

Jag började frilansa som journalist redan under gymnasietiden och tack vare sommarjobb och extrajobb vid sidan av universitetsstudierna på olika nyhetsredaktioner fick jag snabbt arbetslivserfarenhet. Jag har jobbat på Vasabladet, på Svenska Yle med radionyheter på både Radio Vega och Radio X3M, samt på Hufvudstadsbladet. När jag var klar med min masterutbildning flyttade jag till Bryssel, där min pojkvän hade fått jobb. Jag gjorde praktik på pressavdelningen på EU-kommissionen i Bryssel och fick efter praktiken anställning som pressassistent. Till mitt jobb hör att redigera och publicera pressmaterial, informera och svara på frågor från journalister, mediebevakning och att ordna pressevenemang. Sedan den nya EU-kommissionen tillträdde i november 2014, jobbar jag i pressteamet för EU:s höga representant för utrikes- och säkerhetsfrågor, Federica Mogherini.

Om språkkunskaper

Jag har alltid varit språkintresserad och i gymnasiet läste jag både franska och tyska, i tillägg till svenska, finska och engelska. På EU-kommissionen är mina arbetsspråk engelska och franska, men jag har även nytta av att kunna grunderna i tyska. Jag bor och arbetar i en internationell miljö, mina närmaste kollegor kommer från sju olika EU-länder. Det är väldigt uppskattat bland kollegor när man kan säga åtminstone de vanligaste artighetsfraserna på deras språk.

Framtida planer och drömmar

Jag stannar gärna kvar i Bryssel några år till, men har överlag en öppen inställning till både framtida jobb och bostadsort. Något internationellt inslag kommer antagligen alltid att finnas med.

Tack!

Jag är väldigt tacksam för utbildningen jag fick vid Gymnasiet i Petalax. I ett litet gymnasium kommer man varandra nära och lärarna har tid för varje elev. Speciellt tacksam är jag för franskundervisningen, som ordnades trots att vi var en väldigt liten grupp elever. Jag uppskattade också skolans satsning på internationella projekt och deltog själv i en projektresa om Förintelsen och en om Antoni Gaudís arkitektur och Barcelona.

Madeleine Nygrund